mariska-hazeleger.reismee.nl

Hoe het allemaal begon..

Veel van jullie vragen je waarschijnlijk af, hoe ik er bij kom, om voor een au pair jaar naar Nieuw-Zeeland te gaan.
In deze blog zal ik dat allemaal uit gaan leggen. Bereid je vast voor op een lang verhaal.

Omdat ik in mijn laatste jaar van mijn opleiding zat, moest ik gaan beslissen, wat ik hierna wilde gaan doen.
Wilde ik verder studeren of gaan werken of toch wat anders? Omdat inschrijvingen bij opleidingen vaak vroeg in het jaar moeten worden gedaan had ik ook niet veel tijd meer. Het was immers al september. Ik heb toen voor mijzelf besloten dat ik nog niet wilde gaan werken als ik klaar was met mijn opleiding. Ik zou dan 20 zijn en nog geen zin hebben om full-time te gaan werken. Ik kan immers mijn hele leven nog werken. Daarnaast was ik ook wel een beetje klaar met studeren en in combinatie met het leenstelsel van tegenwoordig had ik ook voor mijzelf besloten dat ik niet verder wilde gaan studeren. Maar wat dan..

Ik wilde heel graag een keer naar Australië of Nieuw-Zeeland. Gewoon voor een rondreis of zoiets. Maar omdat deze landen als vakantieland nogal aan de prijs zijn, ging ik kijken of er een andere optie was. Ik kwam via Google bij de organisatie Travel Active. Zij bieden verschillende projecten in het buitenland. Zo kwam ik als eerste in aanmerking met vrijwilligerswerk. Ik heb toen in september een brochure aangevraagd. Ik heb deze goed doorgelezen en kwam tot de conclusie dat dit niks voor mij was. Het was best prijzig om er aan mee te doen en het voelde niet als iets wat ik graag zou willen.
Toen heb ik gewacht tot januari en heb ik nogmaals de website van Travel Active bekeken. Toen kwam ik het kopje van au pair tegen en dit boden ze ook aan in Australië en Nieuw-Zeeland. Dit was dus de ideale combinatie voor mij. Werken in een land waar ik super graag heen wil. Ik heb toen op 16 januari een brochure aangevraagd, zodat mijn ouders ook even konden kijken wat ik van plan was.
Ik heb mij toen aangemeld voor een informatie bijeenkomst in Eindhoven. Dit was op 11 februari. Ik ben hier met mijn ouders en mijn zus heen geweest. Op de bijeenkomst werd ik eigenlijk alleen maar enthousiaster. Mijn vader zei aan het einde van de bijeenkomst, dat hij het goed vond als ik ging en dat voelde natuurlijk alleen maar goed. Ik kreeg goedkeuring om te vertrekken.

Zelf heb ik er ongeveer een maandje over na moeten denken en ben toen tot de beslissing gekomen dat dit echt is wat ik wilde. Ik wilde voor een jaar naar Nieuw-Zeeland. Ik heb mij toen op 8 maart aangemeld voor het grote avontuur. Vanaf dat moment moest ik van alles gaan regelen. Ik had namelijk nog niet zo veel oppaservaring en dit moest ik toch echt kunnen aantonen. Daarnaast moest ik nog veel meer papieren invullen. Ik heb hier ruim de tijd voor genomen, ook omdat ik dus nog oppaservaring moest hebben, maar ook zodat ik alles zo volledig mogelijk in kon vullen. Ik heb hier ongeveer drie maanden de tijd voor genomen.
Toen ik alles had opgestuurd kreeg ik een mailtje dat ik een week later, op 6 juni, mijn skype-gesprek met de organisatie zou hebben om te kijken hoe het er voor stond met mijn Engels. Ik was hier super zenuwachtig voor, maar gelukkig viel het achteraf allemaal wel mee.

Drie dagen later op 9 juni kreeg ik te horen dat ik geaccepteerd was voor het programma en dat ik over een tijdje zou vertrekken naar Nieuw-Zeeland. Vanaf dat moment is alles in een stroom versnelling gegaan. Binnen twee weken kreeg ik 6 profielen van families in mijn inbox. Ik was enthousiast, maar ook een beetje twijfelachtig, het ging allemaal ook zo snel. Toch zaten er een paar families bij, waarbij ik tijdens het lezen van het profiel, al meteen enthousiast werd. Op zondagmorgen 25 juni, een dag na de Foute party, zat ik met mijn brakke koppie, achter mijn laptop klaar voor mijn eerste skype-gesprek met een familie. Ik was iets eerder opgestaan, zodat ik mijzelf nog wat kon voorbereiden en toen om 11 uur, was daar het verwachte telefoontje uit Nieuw-Zeeland. Het gesprek duurde ongeveer een half uurtje en daarna was ik heel enthousiast over deze familie. Een week later op 1 juli, tijdens de buurtbarbecue, had ik mijn tweede skype-gesprek met een andere familie. Dit gesprek duurde drie kwartier en na dit gesprek was ik nog enthousiaster dan na het eerste gesprek. Voor mij was de beslissing al gemaakt. Dit was de familie waar ik heen wilde gaan.

Gelukkig dacht deze familie er hetzelfde over en ik kreeg op 4 juli dan ook al een plaatsings-aanbod van deze familie. Ik heb deze natuurlijk meteen geaccepteerd en op 9 juli was alles officieel. Deze familie werd het en ik ben echt zo blij met deze keuze.
Tussendoor, op 28 juni, had ik nog een voorbereidingsworkshop, waar ik andere au pairs heb ontmoet en heb geleerd hoe ik met bepaalde situaties om kan gaan. Na deze workshop was er dus nog niks zeker, dat is pas in de week erna allemaal geregeld.

Vanaf 10 juli tot aan afgelopen woensdag heb ik alle laatste belangrijke voorbereidingen getroffen. Ik moest mijn visum aanvragen, een reisverzekering regelen en mijn ticket boeken. Alles is nu geregeld en ik vlieg op woensdag 16 augustus om 21.50u richting Nieuw-Zeeland. Het grootste avontuur van mijn leven start op dat moment en houd pas volgend jaar weer op.

Nog maar 26 dagen tot vertrek.. en in deze 26 dagen ga ik nog op vakantie, moet ik nog 1 week werken en neem ik afscheid van iedereen. Dat laatste zal het zwaarste worden van alles, maar dit avontuur kan ik niet aan mij voorbij laten gaan. Dit is mijn droom en die ga ik nu waarmaken.

Ik heb er zin in en dit gaat een onvergetelijk jaar worden!

Reacties

Reacties

Anneke

Wat een verhaal Mariska. Ik denk dat jij je echt goed voorbereid heb. Spannend allemaal. Geniet nog van je laatste dagen hier . En dan gaat je grote avontuur beginnen.

Gerda

Leuk Mariska, mooi hoor en werken en naar een land waar je graag naar toe wil.
Mooi avontuur. Nu klaar voor de reis ? Goede reis en gaan je volgen. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active